donderdag 11 juni 2009

Infamous - 'Sony Computer Entertainment' PS3

De Ultieme Vrijheid



Vaak wordt Infamous vergeleken met Prototype, die nog moet uitkomen (release-datum: 12-06-2009). Ik ga nog geen conclusies trekken, aangezien ik Prototype nog niet gespeeld heb, maar moet zeggen dat Prototype van goede huizen moet komen om hier iets tegenover te zetten. Infamous speelt zich af in de stad Empire City. Daar woont Cole die een enorme explosie, die tevens 5 huisblokken met de grond gelijk maakt, overleeft. Na deze explosie (die meteen is te zien na het drukken op de 'start-button' in het hoofdmenu) komt Cole in aanraking met electriciteit. Hierdoor krijgt hij in combinatie met de oorzaken van de explosie superkrachten die hem de mogelijkheid geven vijanden uit te schakelen, gebouwen te beklimmen en sprongen van meters hoge gebouwen te overleven. Hier begint het spel Infamous en zal het als een sneltrein doorgaan met spetterende actie, vele stunts en gevarieerde missies. Als Prototype, ik zie het niet als twee vergelijkbare spellen, iets tegenover Infamous wil neerzetten, moet het alles uit de kast halen.



Het spel maakt gebruik van een soort GTA-achtig systeem waarin de speler de mogelijkheid krijgt zelf te bepalen wat hij gaat doen. Het spel is in third-person en kan slechts, helaas weer geen multiplayer, door één speler gespeeld worden. De uitstraling van het spel is echter meer comicbookachtig waardoor het totaal niet te vergelijken is met GTA. Daarbij kun je in Infamous alle gebouwen en (bijna) alle voorwerpen op straat beklimmen. Op straat kom je verschillende vijanden tegen die na de explosie in Empire City de macht hebben gegrepen. Na de explosie zijn er in Empire City plagen en rellen uitgebroken die ervoor zorgde dat de straatbendes de macht konden grijpen. De hele stad werd afgezet zodat er niemand meer naar buiten noch naar binnen kon en de straatbendes de macht konden vasthouden. Aan jou de taak deze macht weer terug te grijpen. In Infamous is het de bedoeling de oorzaak van de explosie en het verleden van Cole te ontrafelen. Dit doe je aan de hand van missies die er tevens voor zorgen dat andere missies unlocked worden en er nieuwe delen van het eiland vrijgespeeld kunnen worden. De missies zijn verdeeld in hoofd- en bijmissies waarin de hoofdmissies veel variaties kent, maar de bijmissies een beetje eentonig zijn. Door het behalen van missies, verslaan van tegenstanders en het helpen of vermoorden van mensen kunnen er punten gehaald, waarmee upgrades gekocht kunnen worden.





De upgrades en krachten van Cole verschillen per verhaalverloop. Het verhaal kent namelijk twee verschillende verhaallijnen. Er kan gekozen worden om slecht te worden (Infamous) of goed (Hero). De interactie met de mensen op straat en je omgeving wordt hierdoor sterk bepaald. Wanneer jij er bijvoorbeeld voor kiest om Hero te worden; juichen mensen je toe en proberen ze je te helpen met het bestrijden van de vijanden. En wanneer je er daarentegen voor kiest om Infamous te zijn dan ziet de stad er onwijs donker uit en vallen de burgers je lastig. Deze mogelijkheden maakt van Infamous een zeer uitgebreid spel. Ook omdat je er zelf voor kunt kiezen of je mededogen hebt voor de burgers of hen aanvalt, maar ook omdat je je eigen gang kan gaan wanneer je geen zin hebt om de talloze missies te halen.


Ondanks de vele mogelijkheden zijn er toch ook wat kleine minpuntjes aan Infamous. De bijmissies, waar er toch een aantal van zijn en waarmee je de stad vrij kunt maken van vijanden, zijn eentonig en vaak rottig om te doen. Daarnaast is de framerating van het spel soms heel traag. Vijanden verschijnen uit het niks en gebouwen doemen opeens op uit het niks. Toch maken de vrijheid en de vele electrische moves van Cole veel goed. Het spel heeft een zeer verslavende werking en kan zeker gezien worden als een nieuwe klassieker voor de Playstation. Waar Final Fantasy niet meer Playstation-only wordt, is Infamous een waardig Playstation spel.


Gametrailer: http://www.gametrailers.com/video/e3-2008-infamous/39000


Beoordeling:

1 opmerking: